Det danske energiselskab Radius i gang med den sidste fase af Nordeuropas største smarte måleprojekt. En million el-målere udskiftes til fjernmålere.
Kamstrup er leverandøren. Radius er kunden , og det hele er kørt til UG med kryds og bolle.
Flot og imponerende.
Omfanget af dette projekt er imidlertid ikke det eneste, der får det til at skille sig ud. Takket være ekstremt grundig forberedelse kører det helt efter plan i forhold til både tidsplan, budget og sikkerhedsniveau, som er tre af Radius ‘primære succeskriterier for projektet.
”Nøglen til et så massivt projekt er planlægningen. Målerne skal leveres til tiden, du har brug for forskellige it-systemer for at arbejde sammen, og hele den fysiske udrulning skal være på plads, før du besøger 1 million kunder. Det handler om planlægning, planlægning, planlægning, ”siger Steen Hansen, Senior Manager hos Radius.
Oprindeligt skulle 1.500 meter installeres hver dag – i sig selv et ambitiøst mål – men på gode dage når antallet af udskiftede målere op på 2.500. ”Kamstrup erstatter mere end 40.000 målere om måneden på 20 arbejdsdage. Det er imponerende! Det er virkelig noget at være stolt af, ”siger Steen Hansen.
Da Radius valgte at udbyde projektet som en totalleverance, var dette til dels på grund af den enorme logistikopgave, som virksomheden vidste ville være kritisk for succesens udrulning. ”Hvis målerleverandøren pludselig ikke leverede, ville vi sidde med 180 mennesker, der stod på parkeringspladsen, og udrulningen stod stille. Denne risiko bør aldrig undervurderes – vi har brug for målerne klar til montørerne og forbrugerne klar til at åbne hoveddøren. Kamstrup har klaret den udfordring. ”
Nu når udrulningen nærmer sig færdiggørelsen, har planlægningen klart betalt sig: alle de vigtige projektmilepæle er opfyldt.
Data ændrer spillet
Med timeværdier fra de første 900.000 målere, der allerede kommer ind, begynder Radius at fokusere på at bruge alle de data, de modtager. ”De store datamængder giver os en bedre forståelse af belastningen i vores lavspændingsnet og gør det muligt for os at identificere tyveri bedre, håndtere fejl og vejlede vores kunder i tilfælde af driftsstop, så vi kan fejlfinde hurtigere,” siger Steen Hansen.
En anden meget håndgribelig fordel med de nye målere er, at de inkluderer en afbryder, der giver Radius mulighed for eksternt at frakoble og tilslutte kunder. ”At ikke skulle sende en medarbejder ud til kunden er den store forretningssag for os. I dag foretager vi mellem 200 og 250 afbrydelser om måneden og det samme antal genforbindelser, så det medfører betydelige besparelser – for ikke at nævne muligheden for at reagere hurtigt, når vi får denne opgave. ”
Mere intelligent gitterplanlægning gennem digitalisering og forbedret gitterindsigt er også noget, Radius undersøger i det, Steen Hansen kalder ”den nye verden”. ”Hvis der for eksempel er en boom i elbiler, kan vi bruge vores data til hurtigt at analysere, hvor vi først skal gribe ind, identificere ukendte flaskehalse og muligvis fordele belastningen. På den måde kan vi fokusere vores indsats og fase vores investeringer i at udvide nettet. ”
Flere data fører også til nye muligheder for forbrugerorienterede initiativer, som er et område, der forventes at udvikle sig meget i de kommende år. ”Takster for brugstid vil gøre det muligt for os at skifte noget af forbruget til off-peak timer og følgelig afbalancere belastningen på nettet. Dette er en af de ting, vi ser på nu på baggrund af de mange muligheder og store mængder data, vi får med de nye målere. ”
Og hvis forbrugere er tilstrækkeligt incitamenteret til at udjævne deres forbrug, vil det give betydelige fordele for Radius som distributionsselskab. ”Vi kan muligvis undgå at skulle øge kapaciteten i nettet eller i det mindste udsætte nogle investeringer. Dette ændrer spillet fuldstændigt og har et stort potentiale for optimering. ”