Nordic Bath, der står bag den populære badeværelsesserie ’Duxa’ i Norge, er klar til at indtage Danmark med et helt specielt koncept, der gør det muligt for detailhandlen og specialkæderne inden for VVS at skabe sit helt eget badunivers.  

 

En hel badeværelsesserie, et specialudviklet badeværelsesmøbel eller en klassisk vask i eget navn.

 

Det kan meget vel være en fast del af sortimentet, som de større byggemarkedskæder i fremtiden vil kunne tilbyde deres kunder. I hvert fald hvis det står til badleverandøren Nordic Bath, der netop har etableret sig på dansk grund.

 

– Vores vision er at være den foretrukne 360-graders partner inden for badløsninger og skabe skræddersyede badeværelseskoncepter i tæt samarbejde med vores kunder. Vi håber, at vi med tiden kan blive Nordens største leverandør af badeværelsesinventar til detailhandlen, fortæller administrerende direktør i Nordic Bath, John Aamodt.

 

Udvikler brands inden for bad til detailhandlen
Konceptet med Nordic Bath er en ‘one-stop-shop’ inden for bad. Det gør det muligt for detailhandlen at have et samlet brand, afdeling eller udvalg i forretningen med badeværelsesinventar.

 

Når Nordic Bath udvikler badkoncepter, står Nordic Baths navn derfor heller aldrig på emballagen. Badeværelsesprodukterne udvikles nemlig som et såkaldt ‘private label’ i samarbejde med kunden. I sidste ende markedsføres produkterne som byggemarkedets eget varemærke.

 

– De fleste kender supermarkedernes egne mærkevareprodukter som Änglamark, X-tra og Princip, der alle er private labels. Vi mener, at også de danske byggemarkeder i langt højere grad end tidligere har behov for at have deres egne mærkevarer. Det kræver rigtig meget at bygge sin egen badeværelsesserie fra bunden, og derfor hjælper vi byggemarkederne med at udvikle produkter, produktserier og brands inden for badeværelsessegmentet, fortæller John Aamodt.

 

Duxa er blevet det største DIY-brand i Norge
Selvom Nordic Bath er en nyetableret virksomhed, så har holdet bag virksomheden flere årtiers erfaring med udvikling af produktserier og private labels. Bag Nordic Bath står nemlig nordiske ITP Group, der har specialiseret sig i Supply Chain Management og at styre produktionen fra A-Z.

I Norge har Nordic Bath udviklet det populære badeværelsesbrand Duxa, der forhandles i Coops mere end 120 forretninger landet over. På få år er det lykkedes at gøre Duxa til det største DIY-brand inden for bad i Norge med blandt andet brusekabiner, toiletter, armaturer, badeværelsesmøbler, spejle og tilbehør.

 

– Vi er meget stolte af den rejse, som vi har været på med Duxa i Norge, og vi er taknemmelige for den måde, som Coop og ikke mindst nordmændene har omfavnet brandet på. Vi er sikre på, at der også gemmer sig et stort potentiale i Danmark, fortæller John Aamodt og tilføjer, at det også er muligt for et dansk byggemarked at forhandle Duxa helt eksklusivt i Danmark.

 

Mere end en badleverandør
Nordic Bath er ikke bare endnu en badleverandør. Det forklarer John Aamodt:

 

– Vi hjælper vores kunder trygt og sikkert gennem hele processen med en totalløsning. Nordic Bath er med fra den tidlige idéudvikling og designfase, til de færdige produkter er pakket i emballage og står på hylderne.

 

Arbejdet er heller ikke slut, når produkterne er sat til salg i forretningen. Holdet bag Nordic Bath hjælper nemlig også med branding og markedsføring af produktet og træning af personalet, så de er klædt på i salget.

 

– Vi kan både varetage hele værdikæden eller dele af den. Måske har kunden allerede et brand, men har brug for hjælp til produktion, emballage og logistik, siger John Aamodt.

 

Private labels er kommet for at blive
Håbet om at få Duxa på det danske marked og udvikle fremtidens badkoncepter for de danske byggemarkeder kan meget vel blive indfriet. Undersøgelser viser nemlig, at de såkaldte private labels vinder større og større udbredelse.

 

Hver gang en supermarkedskunde i 2017 lagde 100 kroner i en dagligvarebutik, gik næsten en tredjedel af pengene til supermarkedernes private labels. Dengang var der tale om en stigning på 45 procent i forhold til 10 år tidligere. Det viser tal fra DR.

 

– Vores fornemmelse er, at tendensen med private labels er kommet for at blive. Der er rigtig mange fordele i at tilbyde sine kunder et produkt, som er udviklet og produceret af forretningen selv. For eksempel sikrer det kontrol med hele produktionen. Lige fra kvalitet og emballage til arbejdsforhold og shipping, afslutter John Aamodt.