Grøn brint kan være et vigtigt element på vejen mod et grønnere Europa. Det er et grønt alternativ til de fossile brændsler, der i dag bruges til bl.a. fly- og skibsfart og kan samtidig bruges til at reducere udledninger i den tunge industri.

Det kræver et sammenhængende europæisk marked for grøn brint.

Med vedtagelsen af EU’s brint- og gasmarkedspakke er rammerne for et europæisk brintmarked formelt ved at være på plads, men der er lang vej endnu. Derfor har klima-, energi- og forsyningsminister, Lars Aagaard, i dag på Danmarks vegne underskrevet en aftale med Nederlandene, der skal styrke samarbejdet om grøn brint.

Underskrifterne blev sat i forbindelse med det royale besøg fra Nederlandene, hvor blandt andre H.M Kong Frederik og H.M Kong Willem-Alexander af Nederlandene deltog.

Fossile brændsler spiller fortsat en alt for stor rolle i Europa – det skal vi lave om på, og det kan vi bl.a. med grøn brint. Når vi går efter at producere meget mere grøn brint, end vi kan bruge i Danmark, er det for at skubbe på den grønne omstilling af hele Europa. Det dansk-nederlandske samarbejde er et skridt i den rigtige retning mod et sammenhængende europæisk brintmarked, der binder producenter og forbrugere sammen om et grønt alternativ til fossile brændsler,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.

Med det store potentiale for at producere vedvarende energi i Danmark, er målet at blive nettoeksportør af grøn energi, så det også kan bruges i resten af Europa og bidrage til den grønne omstilling på tværs – bl.a. via det brintrør til Tyskland, som Energinet er i gang med at udvikle.

I Nederlandene er ambitionen at blive et europæisk knudepunkt for import og transit af grøn brint. De er i gang med at etablere et landbaseret brintnet, og ruterne – bl.a. til Tyskland – forventes at være klar på forskellige tidspunkter efter 2030.