Fremtiden rummer et stort potentiale for elektrificering af kortere færgeruter. Den første nybyggede fuldt kommercielle elfærge i Danmark, Grotte, sejler nu daglige ture i Vadehavet sammen med Fanølinjens to andre færger. Med 1,8 millioner passagerer årligt på sejlturen mellem Esbjerg og Fanø, er der kommet pres på Fanølinjen to færger, Fenja og Menja. Det betyder, at der ofte opstår lang ventetid i havnen. Derfor har Molslinjen, i samarbejde med Fanø Kommune, søsat projektet om en elfærge til ruten. Den nye elfærge giver mulighed for tre-færgedrift, og skal dermed være med til hurtigt at fragte biler mellem Esbjerg og Fanø i spidsbelastningsperioden.

Danfoss Drives med ombord – både på land og i vand

Opladningen af elfærgen kommer til at foregå på havnen i Esbjerg, hvor der etableres et ladetårn.

Derudover kan elfærgen også tilsluttes strøm manuelt, hvis ladestationen skulle være ramt af nedbrud. Strømmen kommer fra det danske elnet, og den strøm, som driver elfærgen, er købt som grøn strøm. Dermed er strømmen altså produceret fra bæredygtige energikilder (vind, sol og vand), da disse har en minimal CO2-udledning i sammenligning med fossile energikilder som kul og olie.

”Det har været en spændende proces at have været med til, da det er første gang vi har lavet en ladestander med en DC-løsning. Ladestanderen forsyner skibets DC-system, som herfra lader på batterierne”, udtaler Caspar Daugaard Andersen, Key Account Manager hos Danfoss Drives Salg Danmark.

Danfoss Drives har blandt andet leveret frekvensomformere til at styre el om bord på færgen. Bygningen af skibet er sket på Hvide Sande Shipyard, som har specialiseret sig i bygning og reparation af skibe til marineindustrien og offshore. Det er deres første elfærge, og i projektet har de arbejdet tæt sammen med Danfoss og Vest-El A/S, der er systemleverandør.

Det elektriske system er designet som et common DC-system, bygget af Danfoss frekvensomformere til DC/DC-batterikontrol, frekvensomformere til motorkontrol, DC-Guard til intern beskyttelse og Grid-converters til AC-spændingssystemer, såsom navigation, undersystemer og belysning ombord.

Fremtiden er elektrisk

Søren Schoubye, Head of Sales, Marketing & Service i Nordeuropa, Danfoss Drives:
“For de mindre færger og kortere ruter er det oplagte valg at gå mod elektrificering, og der er meget at vinde med hensyn til at reducere udledningen af CO2. I de nordiske lande ser vi en klar bevægelse i retning af grønnere transport på havet. Omstillingen er allerede begyndt. Med Grotte vil vi gerne vise, at når det kommer til den grønne omstilling, deltager vi til søs, i fjordene og i byområderne.”

Fanølinjens Grotte bliver ladet med grøn strøm i Esbjerg Havn. I løbet af de syv minutter, hvor færgen lader passagerer og biler komme af og på, vil batterierne blive opladet med en kapacitet på 2.600 kW. Det kan lade sig gøre, takket være den effektive ladestation, som yderligere også indeholder Danfoss Drives komponenter.

Nu er Grotte sat i drift og sammen med de to søsterfærger Fenja og Menja, der sejler på fossilfri biodiesel, vil Fanølinjens færger sejle så tæt på CO2-neutral som muligt. Alle tre færger vil til sammen spare op mod 96 procent udledning, sammenlignet med traditionel marine diesel.

 

”Dette er den første ”fuld” elektriske færge, der er bygget på værftet. De har tidligere bygget Ærøexpressen også, som dog var en hybridløsning”, udtaler Søren Ingwersen, Key Account Manager, Danfoss Drives Salg Danmark.