Det kan være lidt som at møde en enhjørning at finde parkering i København. Og hvis man har et job, hvor man skal rundt til flere forskellige steder i byen i løbet af arbejdsdagen, kan der gå meget tid med at lede efter et sted at stille bilen. Det gør stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller nu noget ved. Virksomhedens bygge og anlæg-team, som servicerer københavnske byggepladser med bl.a. værktøj, værnemidler, maskiner, el- og vvs-artikler, har fået en el-drevet ladcykel, så byggepladsbesøgene kan klares med jernhest i stedet for bil.

På billedet: Kørende sælger Casper Ryltoft, Lemvigh-Müller, har skiftet bilen ud med el-ladcykel, når han skal rundt til byens byggepladser. I ladet er der plads til vareprøver på fx værktøj, byggepladsudstyr, el- og vvs-materiel.

Vil spare tid – og CO2

”Ladcyklen er en lavpraktisk løsning på den københavnske parkeringsudfordring. Vi kommer typisk forbi 4-6 byggepladser i løbet af en arbejdsdag, så der kan være meget spildtid med at finde en ledig p-plads – og også med køkørsel, når man skal videre. Samtidig passer det ind i vores bæredygtighedsstrategi, hvor vi blandt andet har fokus på at minimere CO2-aftrykket fra vores transport”, fortæller Maria Steen, Director of Sales med ansvar for Bygge & Anlæg, Lemvigh-Müller.

I forvejen bliver en del af Lemvigh-Müllers vareleveringer i samarbejde med GLS kørt ud med enten el-cykel eller -varebil. 53 procent af de såkaldte ekspresleveringer fra grossistens håndværkerbutik i København kører på el, og der er fokus på løbende at øge andelen – også i resten af Danmark.