Oslo har nu præsenteret den mest ambitiøse klimaplan blandt alle verdens hovedstæder.

Og det er en blikkenslager fra Sogn Hign School, der står i spidsen for dette mega-ambitiøse projekt.

Navnet er Raymond Johansen. Eller rettere Byrådsleder i Oslo,Raymond Johansen. Han blev født i 1961 og opvokset på Tveita i Oslo. Han bor i dag på Lindeberg. Han har to voksne sønner og er gift med Christin Kristoffersen. 

Byrådsleder Johansen uddannede sig – som nævnt – fra Sogn High School i 1979 som uddannet blikkenslager. Han har lang politisk erfaring, og som 30-årig blev han først valgt til Oslo byråd – på det tidspunkt repræsenterede han det socialistiske venstreparti (SV). Han har også været leder af Socialistisk Ungdom. I 1997 tiltrådte han Labour Party (Ap).  

Byrådslederen var statssekretær i Udenrigsministeriet i begge regeringsperioder for Jens Stoltenberg og partisekretær i Arbejderpartiet fra 2009 til 2015.

Byrådsleder Johansen har omfattende ledererfaring fra internationalt hjælpearbejde, herunder som afdelingsleder i Norad og som generalsekretær for det norske flygtningehjælp. Han har også været leder af sportsudvalget i Vålerenga fodbold. 

Raymond Johansen trak sig som partisekretær i 2015 for at stille sig som byrådskandidat i Oslo.

Den 21. oktober 2015 blev han byrådsleder i Oslo, og Oslo byråd forlod Arbejderpartiet (Arbejderpartiet), Det Socialistiske Venstreparti (SV) og Det Grønne Parti (MDG).

Og nu har han og Oslo et erklæret mål om at reducere CO2-udslippet i byen med 95 procent inden 2030.

Blandt andet skal alle køretøjer i den norske hovedstad være “udslipsfri”.

Efter at være blevet udnævnt til Europas grønne hovedstad i 2019 af EU-Kommissionen er styret i Oslo under pres for at forblive forrest i feltet, når det gælder klimavenlig udvikling.

– Det er målsætningen, at udslippet af kuldioxid i byen skal reduceres med 95 procent i de kommende 11 år, hedder det i en pressemeddelelse fra byens rød-grønne styre – en måned inden det næste kommunalvalg.

– Der er tale om den mest ambitiøse klimastrategi i alle verdens storbyer, siger Raymond Johansen fra bystyret i en pressemeddelelse.

Planerne indebærer også, at der vil blive nedlagt parkeringspladser til fordel for langt flere cykelstier.

Medlemmer af bystyret siger, at der er en del forbehold ved planerne om at gøre alle køretøjer i byen “udslipsfrie”. Det er ikke planen at indføre et forbud mod benzin og dieselbiler, hedder det.

Målet om en reduktion på 95 procent er i forhold til CO2-udslippet i 2009, hvor der blev indledt nye sammenhængende og grundige målinger af udslip af drivhusgasser.

Norge er i dag Vesteuropas største producent af olie, men det er også verdens ledende nation, når det gælder andel af elbiler.

På det nationale plan har Norge en målsætning om at alle nye biler fra 2025 skal køre på andet end fossile brændstoffer.