Politikerne bør straks fjerne afgifterne på de CO2-neutrale brændstoffer. Det vil i højere grad gøre det muligt for transportvirksomhederne at tilbyde klimavenlig transport og vise, at Folketinget mener den grønne omstilling alvorligt, mener DI og Dansk Erhverv.

Biobrændstoffer bliver blandet i de fossile brændstoffer. Derfor vil det få en umiddelbar effekt på benzin- og dieselprisen, hvis man fjerner afgiften på biobrændstoffer. Det vil sænke afgiften på diesel (B7) med cirka 25 øre pr. liter inklusiv moms og prisen på benzin (E10) med cirka 35 øre pr. liter inklusiv moms.

– Vi er nødt til at se på, hvad vi kan gøre i Danmark for at hjælpe de private bilister og transportvirksomhederne med den grønne omstilling. Det vil ikke løse alle udfordringer, men det vil give en tiltrængt håndsrækning og sikre, at vi frem mod 2030 kan begynde at reducere mere CO2, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Den største besparelse vil tilfalde de vognmænd, som har valgt at køre på 100 procent biodiesel – for eksempel HVO. For dem vil prisen falde med 267,2 øre pr. liter eksklusive moms, hvis biodiesel bliver helt afgiftsfrit. Det vil fortsat ikke gøre biodiesel konkurrencedygtig med fossil diesel, men det vil skære en stor del af den merpris, som vognmændene i dag betaler for at køre grønt.

– Biodiesel er dyrere end fossil diesel, og vognmændene og deres kunder, der aktivt vælger at køre grønt, står derfor med en ekstraregning. Det giver ikke mening, at det er afgifter til statskassen på grønne brændstoffer, som er en barriere på vejen til at køre mere grønt. Sverige har for længst vist vejen ved at fritage biobrændstoffer for afgifter. Nu må Danmark følge trop, så transportbranchen kan se, at Folketinget mener den grønne omstilling af transportbranchen alvorligt, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv transport.

DI og Dansk Erhverv foreslår en midlertidig ordning. Når brændstofpriserne igen er faldet, kan man hæve afgiften på fossil diesel og benzin, så statskassen undgår et varigt tab. Biobrændstof bør også i fremtiden være fritaget for afgifter.

– Vores forslag vil gavne den grønne omstilling. Ved at fritage de CO2-neutrale brændstoffer for afgifter, bliver det muligt for transportvirksomhederne at tilbyde klimavenlig transport til en pris, der er mere attraktiv, siger Karsten Lauritzen.

Organisationerne vil følge udviklingen og løbende byde ind med løsninger.

– Afgiftsfritagelsen af CO2-neutrale biobrændstoffer er et helt nødvendigt første skridt på vejen mod den grønne omstilling, og afgiftsfritagelsen bør selvfølgelig også gælde for kommende CO2-neutrale brændstoffer, som bliver produceret gennem Power-to-X. Vi holder øje med udviklingen og virksomhedernes konkurrencesituation og vil løbende byde ind med løsninger, der kan sætte fart på den grønne omstilling, siger Jesper Kronborg.