“Det, som ligger på bordet, er uambitiøst.”, så klart udtrykker Energiminister Lars Chr.Lilleholt sig inden mandagens miljørådsmøde i Luxembourg. På mødet skal landene i EU forhandle om de fremtidige CO2-krav til bilproducenterne.

Kommissionen har foreslået nye krav for den kommende periode, der betyder, at nye biler i 2025 skal barbere 15 procent af CO2-udledninger, mens nye biler i 2030 skal nå 30 procent CO2-reduktion. Samtidig skal bilproducenterne gøre en ekstra indsats for hurtigere at udbrede grønne køretøjer som f.eks. elbiler og hybridbiler.

Fra Danmarks side satses på mindst 40 procent i 2030. Altså væsentlig mere ambition.

“En grønnere bilpark er uhyre vigtig for, at vi kan målet i Parisaftalen om at holde den globale temperaturstigning på under 2 grader. Vi skal sørge for at give de europæiske bilproducenter et stærkt incitament til fortsat at være blandt de mest teknologisk avancerede i verden og udvikle langt mere klimavenlige biler, end vi ser i dag,” siger energi- forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

”Mere klimavenlige biler er nøglen til et grønnere EU. En femtedel af hele EU’s CO2-udledninger kommer fra bl.a. de biler, som kører på de europæiske veje. Det er derfor afgørende, at vi stiller høje krav til bilprocenterne om at udvikle mere klimavenlige biler i de kommende år,” fastslår energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Dagens VVS ønsker vores ambitiøse minister. God kamp.