Grundfos, Salling Group og Nykredit var finalister til Climate Impact Award, som blev uddelt på baggrund af blandt andet mål, ambitioner og dokumenterede resultater.
Mellem inspirerende oplæg og heftige debatter blev vinderne af årets priser offentliggjort, da Sustainability Awards blev afholdt af Dansk Erhverv og EY den 14. september.
Climate Impact Award var blandt priserne, der blev uddelt i Børshallen, som var fyldt til sidste stolerække. Vinderen af Climate Impact Award blev udvalgt af en uafhængig jury, der vurderede otte nominerede virksomheder ud fra en række kriterier. Ud af de otte nominerede blev tre finalister udvalgt:
- Grundfos
- Salling Gruppen
- Nykredit
Og så var det Grundfos, der kom i top.
Climate Impact Award er en pris, der gives til en virksomhed, der har særligt ambitiøse mål og handlinger i sit arbejde med klimaforandringer, siger Jan C. Olsen, administrerende direktør for EY i Danmark:
“Med Climate Impact Award sættes der fokus på virksomheder, der allerede gør det godt, men som gerne vil endnu mere. For eksempel ved at indføre nye tiltag, der kan inspirere og sætte nye standarder. Det handler derfor om tydelig gennemslagskraft, og kriterierne for de pris er hårde, så der skal vises solide resultater, der understøtter ambitioner og mål. Det fandt den uafhængige jury Grundfos som et godt eksempel på.”
Værdien af at løfte sammen
Juryen begrundede blandt andet valget af Grundfos med deres solide resultater og en komplet plan for netto nul. Juryen fremhævede også Grundfos’ partnerskaber for at finde løsninger på for eksempel mere klimavenlig produktion.
“Årets vinder af Climate Impact Award er meget ambitiøs og forstår samtidig værdien af at trække sammen. Mange spændende tiltag kan fremhæves, og samtidig har Grundfos også en global indflydelse på tværs af værdikæden. De går ud over landets grænser – med positiv effekt og forandring,« siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.
Mikael Geday, Group Executive Vice President, Chief Financial Officer hos Grundfos, siger:
“At have en positiv indflydelse på verdens vand- og klimaudfordringer er dybt forankret i vores forretning. Takket være et stærkt samarbejde på tværs af Grundfos blev vores Science-Based Targets godkendt sidst år, og vi har allerede i 2023 afsat 150 millioner kroner til at støtte initiativer, der skal muliggøre realiseringen af vores 2050 Net Zero-mål. Vi er umådeligt stolte af den anerkendelse, det er at modtage Climate Impact Award for dette arbejde.”