Nye biler er med til at reducere Danmarks CO2-udledning, hvor specielt elbiler gør en stor forskel. Siden 2019 er C02-udledningen fra nye biler i Danmark reduceret med 37 procent.

Med 30.830 nye elbiler er salget af elbiler vokset med 23,8 procent i forhold til sidste år, og elbilerne har udgjort 20,8 procent af det samlede salg mod 12,9 procent 2021. Samtidig bliver nye biler med en traditionel forbrændingsmotor stadig mere effektive, hvilket også bidrager til en lavere CO2-udledning.

I 2022 er den gennemsnitlige udledning af nyregistrerede biler målt til 86 gram pr. kilometer.

“Det er tydeligt, at nye biler – særligt nulemissionsbiler – bidrager markant til at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne har i dag fokus på at udvikle ny teknologi inden for alle typer af biler, hvilket nu for alvor slår igennem. Vi er stolte over, at vores produkter i stigende grad er med til at nedbringe Danmarks CO2-udledning og er en stor del af løsningen på at nå Danmarks ambitiøse klimamålsætninger”, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Et fald på 50 gram

I 2019 var det 136 gram pr. kilometer fra nyregistrerede biler, hvilket er et markant spring fra de 86 gram pr. kilometer, som nye biler udleder i dag. Det er en reduktion på 50 gram. Det er i høj grad den større andel af elbiler, som er med til at reducere CO2-udledningen.