Vi har nu mere end 300.000 elbiler i Danmark, men den dårlige konkurrence på lademarkedet er en kæmpe bremseklods, som forhindrer endnu flere danskere i at skifte til elbil. Konkurrencerådet fremhæver særligt bundling af ude- og hjemmeladning som den største udfordring, som hæmmer priskonkurrencen og dermed udbredelsen af elbiler. Spørgsmålet er nu: Hvornår vil politikerne handle på det usunde marked for opladning?
Den 14. december sidste år offentliggjorde Konkurrencerådet en dyster rapport om konkurrencen på lademarkedet. En af hovedkonklusionerne var, at selvom der er flere elbiler og mange ladeoperatører at vælge imellem, er mange forbrugere låst af abonnementer, som begrænser konkurrencen.
Konkurrencerådet fremlagde en række klare anbefalinger til politikerne og markedsaktørerne. Blandt andet foreslog de, at det skulle være nemmere at skifte ladeoperatør, sammenligne priser og betale på offentlige ladestandere. Desuden blev det anbefalet, at den nuværende afgiftsrefusionsordning afskaffes og erstattes af en mere gennemskuelig ordning. Den mest vidtgående anbefaling var, at der indføres et midlertidigt forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i op til fem år.
Man skulle tro, at disse klare anbefalinger ville føre til hurtig politisk handling på et område, som de fleste partier ønsker at fremme – elektrificeringen af transporten. Men desværre er der endnu ikke sket noget. Et år efter rapportens offentliggørelse venter vi stadig på politiske initiativer.
Drivkraft Danmark støtter Konkurrencerådets bekymringer og anbefalinger, herunder forbuddet mod bundling mellem abonnementer på ude- og hjemmeladning i en begrænset årrække.
Normalt går vi ikke ind for forbud. Men i dette tilfælde er drastiske tiltag nødvendige for at normalisere lademarkedet til gavn for forbrugerne. Selvom salget af elbiler går godt, mangler vi stadig at omstille hovedparten af bilflåden fra fossil til el. En ny undersøgelse viser, at 53 % af potentielle elbilister ser ugennemsigtigheden i priserne på offentlig ladning som en barriere for køb af elbil. Manglende priskonkurrence gør markedet uoverskueligt og ukonkurrencedygtigt. Konsekvensen er, at mange potentielle elbilister ikke får adgang til de rette løsninger, som kan få dem til at tage springet til el.
Problemet beskrives præcist i Konkurrencerådets rapport: ”Forbrugerne har som udgangspunkt mulighed for at oplade på offentligt tilgængelige ladestandere, der opsættes af forskellige ladeoperatører. Markedet er imidlertid kendetegnet ved, at forbrugerne typisk ikke vælger at lade på ladestandere fra andre udbydere end dem, de i forvejen har aftale med. I praksis er der tale om opdelte eller separate ladenetværk, som forbrugerne vælger imellem.”
Selvom bundlede abonnementer kan virke smarte for nogle forbrugere, betyder de ifølge Konkurrencerådet, at mange elbilister betaler for meget for strøm og afskærer sig fra dele af infrastrukturen. Bundling medfører ifølge Konkurrencerådet ”en uhensigtsmæssig netværksopdeling af de offentligt tilgængelige ladestandere, da bundlingen gør det mindre attraktivt at bruge andre operatørers offentligt tilgængelige ladestandere. Sådanne modeller kan derfor have en indlåsende effekt på forbrugerne.”
Dette er grunden til, at vi ser, at dyrt opsatte ladestandere med ad-hoc betaling ikke bliver benyttet, selvom der er kø på ladepladser med abonnementsordninger lige ved siden af. Et tydeligt symptom på problemet er, at flere udenlandske ladeoperatører har valgt at holde sig ude af det danske marked, selvom Danmark måske er det land i verden, hvor elbilbestanden vokser hurtigst målt i procent.
For samfundet er det en meget høj pris at betale, når konkurrencen om at levere den bedste brugeroplevelse til laveste pris sættes ud af kraft. Derfor skal der lyde en opfordring til, at regeringen snarest muligt fremlægger en plan for, hvordan markedet for opladning af elbiler kan normaliseres – gerne med afsæt i Konkurrencerådets anbefalinger.