Dansk erhvervsliv skal udnytte de nye digitale teknologier til at skabe vækst og job i Danmark. De små og mellemstore virksomheder, som udgør størstedelen af dansk erhvervsliv, er dog markant mindre digitale end de store virksomheder og investerer mindre i digitalisering.

Som del af Strategi for Danmarks digitale vækst lanceres nu initiativet SMV:Digital og hjemmesiden www.smvdigital.dk, hvor de små og mellemstore virksomheder får én indgang til en række tilbud, som kan understøtte virksomhedernes arbejde med at udnytte de nye digitale teknologier.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov:

”Digitalisering kan styrke de små og mellemstore virksomheders produktivitet og konkurrenceevne. Det kan fx være gennem automatisering af produktionen eller bedre udnyttelse af data til intern optimering og udvikling af nye produkter og services. Med SMV:Digital vil vi gøre det nemmere for virksomhederne at komme i gang med at høste de digitale gevinster gennem rådgivning om digital omstilling og e-handel.”

www.smvdigital.dk kan de små og mellemstore virksomheder for eksempel få tilskud til indkøb af privat rådgivning, der skal hjælpe til at afklare, hvordan virksomheden kan digitaliseres, og ligeledes afdække de økonomiske og forretningsmæssige potentialer ved at gøre det.

Som en del af SMV:Digital oprettes der et E-handelscenter med særligt fokus på at fremme danske SMV’ers brug af e-handel.

”Når både forbrugere og virksomheder i stigende grad køber online, er det vigtigt at de danske virksomheder følger med, ellers risikerer de at tabe salg til udenlandske konkurrenter. Via E-handelscentret kan de små virksomheder for eksempel få hjælp til at finde frem til den rigtige webshopløsning eller bruge data fra deres eksisterende webshop til at målrette deres online salg,” udtaler erhvervsminister Rasmus Jarlov.

E-handelscentret har blandt andet fokus på at styrke virksomhedernes eksport via e-handel:

Udenrigsminister Anders Samuelsen:

”Danmark skal op i fart, når det gælder eksport via e-handel. Der er et stort uudnyttet potentiale. Derfor har regeringen sat fokus på at øge Danmarks andel af den globale e-handel. Det gør vi konkret gennem ansættelse af e-handelseksperter på de danske ambassader i USA, Kina og Europa, som gennem et stærkt lokalt netværk kan skabe nemmere adgang til de globale e-handelsplatforme og vejlede om markedsstrategi og lokale regler.”

Det forventes, at op mod 2000 små og mellemstore virksomheder i løbet af de næste fire år vil få gavn af tilbuddene i SMV:Digital.

Som del af SMV:Digital nedsættes senere på året et SMV-board, der skal komme med input til erhvervsministeren om fremme af digital omstilling i SMV’er og sikre, at SMV:Digital imødekommer virksomhedernes behov. Boardet vil bestå af virksomhedsrepræsentanter, eksperter og organisationer.