De 4.100 medlemsvirksomheder i TEKNIQ Arbejdsgiverne modtager i denne uge en hel anderledes nøgenkalender. Man kan som sædvanlig bladre sig igennem månederne. Men på billederne er nøgenkalenderne anbragt på overraskende arbejdspladser: Hos tandlægen, bedemanden og i vuggestuen.

Hovedrengøring

– Med denne kampagne vil jeg inspirere og opfordre alle medlemsvirksomheder til en lille hovedrengøring: Gå en tur – og tag de forældede kalendere ned eller brug kalenderen som et dialogværktøj med dine medarbejdere. Ikke mindst de unge kvinder på vores lærepladser vil undre sig over
at blive gjort til bare bryster og baller på plakater i deres virksomhed, skriver adm. direktør Troels Blicher Danielsen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne til virksomhedslederne i et brev indlagt i den udsendte kalender.

Nye nøgenkalendere til væggene har været en del af værkstedskultur i mange virksomheder igennem årtier. Men mange af de store leverandører er selv stoppet med at udsende kalendere. De fleste kalendere, der hænger derude, er derfor helt uden reel kalenderfunktion.

Start debatten

– Med kampagnen “Kom og tag mig – NED” vil vi opfordre virksomhederne til at sætte denne kalender op i fx kantinen til eftertænksomhed og debat hos medarbejderne. Vi har brugt humor til at skabe noget tankevækkende, understreger Troels Blicher Danielsen.

Der er planlagt en aktiv kampagne på området hen over de kommende uger med videoindslag fra forskellige virksomheder, der har taget aktiv stilling til nøgenkalendere. Derudover opfordres engagerede medlemsvirksomheder til at dokumentere deres egen “rengøring” med et par billeder på mobiltelefonen, som TEKNIQ Arbejdsgiverne gerne vil dele under kampagnen.