Grundfos sætter med filmen INTO DUST fokus på daglig mangel på vand.

INTO DUST er nu tilgængelig på WaterBear, en banebrydende streamingplatform, der viser prisvindende dokumentarfilm såvel som originalt indhold – der spænder over biodiversitet, fællesskab og klimahandling. Grundfos Fonden er stolte af at have INTO DUST som en del af WaterBears globale lancering i december.

Ifølge FN lever fire milliarder mennesker, eller to tredjedele af den globale befolkning, under forhold med alvorlig vandknaphed mindst en måned om året. Omkring en halv milliard mennesker står hver dag over for alvorlig vandknaphed. Dette beløb forventes at stige drastisk frem mod 2050 på grund af klimaændringer, og det sætter virkelig de problemer, vi står over for, i perspektiv. Adgang til rent drikkevand er en menneskeret, og det er derfor bydende nødvendigt at udvide bevidstheden omkring spørgsmål om adgang til sikkert vand samt potentielle løsninger.

INTO DUST er en manuskriptfilm baseret på en sand og vigtig historie, der bringer opmærksomheden på værdien af ​​vand ved at hylde dem, der ubønhørligt arbejder for at sikre de nødvendige løsninger. Dette dokudrama, instrueret af den Oscar-vindende filminstruktør Orlando von Einsiedel, fortæller den ekstraordinære historie om Perween Rahman, en kvinde, der ofrede alt for at give Karachis fattigste samfund rent, sikkert vand.

I en kommentar til WaterBear-lanceringen sagde Kim Nøhr Skibsted, administrerende direktør, Grundfos Fonden, ” INTO DUST skildrer tydeligt farerne ved den voksende vandkrise rundt om i verden. Med de ødelæggende konsekvenser af klimaændringer vil dette kun blive værre, hvis vi gør det. ikke handle nu. Med en dybere forståelse af vand- og klimaspørgsmålene, og hvad der er på spil for alle, kan folk nemmere gå sammen om at arbejde på løsningerne. ”

Han tilføjede yderligere ” Vi vil sikre, at filmen når så mange mennesker rundt om i verden som muligt. Med WaterBears voksende globale rækkevidde og enkel adgang til det, håber vi, at budskabet om INTO DUST forstærkes yderligere. 

Mens INTO DUST fokuserer på en kvindes heroiske indsats for at bekæmpe uretfærdigheden i, at fattige samfund skal betale høje priser for vand, der med rette er deres, er det sat på baggrund af en global vandkrise. Byer over hele verden står allerede over for stor vandstress, og dette vil kun stige i de kommende år.

Orlando von Einsiedel, direktør for INTO DUST, sagde: “Dette er en historie, der virkelig talte til mig på flere niveauer; Perween Rahmans og hendes søster Aquila Ismails tapperhed; en historie om tabet af en søskende, noget jeg har oplevet i mit eget liv; og det skræmmende spøgelse af en verden truet af vandmangel. Vi ønskede at hylde Perween Rahmans ekstraordinære liv og arbejde, samtidig med at vi lavede en film, der satte gang i en samtale om vandforbrug og -forbrug. Vi gik væk fra et dokumentarformat for at fortælle en dokudrama-fortælling, som vi håber, folk følelsesmæssigt kan forbinde til. Det, vi også gerne ville vise, er, at når der begynder at blive knaphed på vandet, betyder det ikke kun, at hanerne løber tørre. Effekterne mærkes gennem alle aspekter af samfundet – sociale, økonomiske, politiske og miljømæssige. Vi er virkelig glade for at samarbejde med WaterBear for at dele denne historie med publikum over hele kloden. De er en ideel partner til denne film, da de er en interaktiv streamingplatform, der er dedikeret til fremtiden for vores planet og opmuntrer deres medlemmer til at gøre en forskel.”

Ellen Windemuth, CEO for WaterBear, sagde “Vi er glade for at lancere INTO DUST til vores aktive og voksende publikum som en del af vores globale udrulning. Vand, ofte omtalt som den nye olie, er ved at blive en mangelvare, som bringer stor ulempe for udviklingslandene. Vi håber, at denne rørende historie vil øge bevidstheden om den globale vandkrise og opmuntre vores medlemmer til at handle.”