Maersk Supply Service skib ”Maersk Tender” har netop afsluttet et forsøg sammen med The Ocean Cleanup om at blande biobrændstof i marineolie med henblik på at reducere CO2-udledning. Et forsøg, der er gået rigtig godt.

Biobrændstof er et dyrt alternativ til standard marineolie. Men det giver en værdifuld indsigt i, hvordan man på sigt kan reducere emisioner yderligere.

Skibet blev eftermonteret med Danfoss Drives frekvensomformere til hver af sine fire thrustere. Det er med til at give Maersk Supply Service endnu flere energibesparelser, da thrustere ikke drejer og derved kun forbruger strøm, når det er absolut nødvendigt. Thrusterne kørte tidligere for fuld hastighed – nu kan de styres individuelt og dette er særdeles anvendeligt, når de kører Dynamic Positioning (DP) mode.

Derudover har Maersk Supply Service monteret Danfoss Drives frekvensomformere på alle maskinrumsventilatorer. Endnu en vigtig brik i at sikre et brændstofeffektivt forbrug. Resultaterne for dette forsøg kan nu bane vejen for at lignende opgraderinger kan udføres på flere af Maersk Supply Services T-klasse-skibe, oplyser Maersk Supply Service.

Maersk Supply Service har med den nye løsning formået at mindske brændstofforbruget, bl.a.  omkring 30% i DP mode.

Caspar Daugaard Andersen, Key Account Manager hos Danfoss Drives Salg Danmark, oplyser: “Det har været en spændende proces at være med til at gøre en forskel med at nedbringe CO2-aftryk. Vi har mange andre spændende samarbejder i støbeskeen, hvor vi forhåbentlig kan få samme gode resultater.”