Omsætningen faldt med 3,3% til 5,3 milliarder, bruttomarginen faldt til 23,5% fra 24,4% og bundlinien et overskud på 405 mio, hvilket er 17,7% dårligere end sidste år.
Det er AO`s resultater for 2023.
Skuffende AO.
Og aktiemarkedet reagerede da også med markant fald på næsten 15% af værdien af AO-aktierne.
CEO Niels Johansen lever i anden verden. Hør blot hvad han siger:
“Trin for trin har vi set synergierne fra det nye shuttle-system på vores centrallager træde i kraft, og vi er tilfredse med at observere, at vores plukkekapacitet er steget markant. Vores centrallager er klar til at understøtte fremtidig vækst i AO. I en tid, hvor konkurrenter lukker butikker, har AO fortsat med at investere i at sikre, at kunderne har adgang 24/7 til attraktive butikker med det bredest mulige udvalg af produkter. Vi vil fortsætte med at opgradere vores butiksnetværk i løbet af 2024. Udover at tilbyde det bedste butiksnetværk fortsætter vi med at gøre det nemmere for vores kunder at handle hos AO. Vi tilbyder en række digitale salgskanaler, som er blevet stadig mere populære blandt vores kunder. I dag er AO en effektiv omnichannel-virksomhed, hvor vores landsdækkende, fysiske butiksnetværk kombineres med innovative digitale løsninger. Vi har implementeret flere bæredygtighedsinitiativer sideløbende med at forberede os på fremtidige krav til bæredygtighedsrapportering. AO forbliver engageret i at halvere vores egen CO2-udledning inden 2025, og ved udgangen af 2023 følger vi planen som ventet. Sidst, men ikke mindst, fortsætter vores dygtige og meget motiverede kolleger med at være en konkurrencefordel. Kunder kan regne med at blive betjent af kompetente medarbejdere, der villigt går den ekstra mil.”
Han fortsætter: “På samme måde kan AO’s salgsteam stole på, at deres kolleger på tværs af organisationen vil støtte dem for bedre at betjene vores kunder. Konkurrencen forventes at være hård i 2024. Efterspørgslen forventes at være mindre end engroskapaciteten. AO forbliver selektiv i udbud på projekter med lave bruttomarginer, men ønsker fortsat at være aktiv på projektmarkedet på trods af de vanskelige forhold. Det fremtidige marked og kunderne vil kræve, at grossister tager ansvar for at gå forrest med at fremme og rådgive kunderne om den grønne omstilling og hæve barren i tilbud om øget bekvemmelighed for kunderne. Dette vil være endnu en måde at give en håndsrækning, og AO vil investere i at sikre, at AO er en fremtidig leder inden for disse felter. Markedsforholdene forventes at lægge øget pres på marginerne og øge omkostningerne ved at drive forretning i 2024. At investere i at være vinderen af i morgen vil altid være vigtigere end kortsigtet profitoptimering for AO. Selvom 2023 ikke levede op til vores forventninger, og 2024 kan byde på udfordringer, er vores fokus ikke blot at vinde ét kvartal eller ét år. Vores prioritet er at betjene vores kunder og træffe beslutninger baseret på vores kunders behov. Vi tror på, at denne tilgang positionerer os godt til at lykkes i fremtiden.”
Det er hvad Niels Johansen har valgt at skrive om udviklingen. Og dagens VVS har valgt, at citere alt øregas fra CEO`en.
Hvad med, at du- Niels Johansen- var ærlig.
Hvor ved du fra, at du har vundet markedsandel?
Du har lavet et dårligt resultat. Vær ærlig, sig det i stedet for alle disse ord, der stort set ingenting siger.
Skuffende.