I et udfordrende år med markedsmodvind var lønsomheden for Grundfos fortsat stærk. Virksomheden oplevede et salgsfald på 2,4% i 2024, men vendte tilbage til moderat organisk vækst i andet halvår. Samtidig med offentliggørelsen af ​​2024-resultaterne annoncerer virksomheden sin ambitiøse 2040-vinderambition og en ny strategi, Ignite’27.

Grundfos har rapporteret helårsresultat for 2024. Hovedtallene er:

Salgsudvikling vs. 2023 -2,4 %
Indtægter 4,5 milliarder euro
EBIT før særlige poster 482 mio EUR
EBIT før forhold til særlige poster 10,8 %

Salget for hele året var påvirket af en afmatning på det globale pumpemarked, især af lavere aktivitetsniveau i byggesektoren og nedgangen på varmepumpemarkedet, hvor Grundfos er en stor leverandør af cirkulationspumper.

Efter et udfordrende første halvår af 2024 leverede Grundfos en organisk vækst på omkring 4 % i andet halvår. Grundfos formåede også at øge salget på flere nøglemarkeder, især i USA og Indien. Derimod var salget i Kina og Europa, ikke mindst Tyskland, påvirket af lavere efterspørgsel. På trods af afmatningen i salget var lønsomheden fortsat stærk og i overensstemmelse med virksomhedens strategiske ambition om en EBIT-procent på 10%.

I en kommentar til virksomhedens resultater sagde Grundfos CEO Poul Due Jensen: “Selvom vores toplinje ikke lever op til vores forventninger, er jeg generelt tilfreds med vores økonomiske resultater. Jeg er opmuntret af vores salgsvækst på en række nøglemarkeder. På trods af betydelig modvind i 2024, er det også tilfredsstillende at se, at vi fortsætter med at drive en sund forretning, hvilket gør os klar til fremtidig succes.”

Forud for CO2-reduktionsmålet
Grundfos, der er kendt for sit stærke engagement i bæredygtighed, formåede at reducere sin samlede CO 2- udledning med næsten 10,5 % år-til-år i 2024. Denne præstation kan tilskrives øget salg af mere energieffektive pumper, yderligere dekarbonisering af elnettet og en lavere mængde solgte produkter. Virksomheden har reduceret CO 2 -emissionerne med 24 % siden basisåret 2020 og er et godt stykke foran sit SBTi-godkendte mål om en reduktion på 25 % i 2030.

Ny koncernstrategi – 2040 Winning Aspiration og Ignite’27
Samtidig med offentliggørelsen af ​​2024-resultaterne annoncerede Grundfos en vinderambition for 2040 og dens nye koncernstrategi, Ignite’27 , som understøtter virksomhedens bæredygtighedsrejse, innovationsindsats og vækstambitioner.

I en snak om den nye strategi sagde Due Jensen: “Verden er fortsat et ustabilt og uforudsigeligt sted, men vi er stærkt engageret i at levere vækst i dette næste regnskabsår. Desuden er den kommende treårige periode sat til at booste vores vækstrejse og udvide vores position som en førende leverandør af intelligente vand- og klimaløsninger globalt.”

Innovation har aldrig været vigtigere
Et centralt element i den nye strategi er øget fokus på at styrke teknologiudvikling og kommercialisering af innovationspipeline.

Due Jensen fortsatte: ”Aldrig før har behovet for innovation været mere afgørende. Det er absolut nøglen til at levere de energieffektive og smarte vandløsninger, som verden har brug for, og med den nye strategi vil vi yderligere booste vores investering i teknologi, software og produktinnovation til at være pionerløsninger på verdens mest presserende vand- og klimaudfordringer.”